راهكارهاي كاهش هزينه

بهترين راههاي مديريت شركتها را در اين وبلاگ جستجو كنيد

جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

راهكارهاي كاهش هزينه

مقدمه

اين مقاله به راهكارهاي كلي در مديريت كاهش هزينه اشاره دارد، مديريت كاهش هزينه يعني انجام اعمالي كه باعث حذف هزينه هاي اضافي از زندگي روزانه ما گردد. اميدواريم با خواندن اين مقاله نگاهي تازه در مديريت كاهش هزينه هاي شما ايجاد كرده باشيم بسياري از سازمان ها از مديريت هزينه هاي خود غافل هستند و زماني كه هزينه هاي خود را مورد بررسي قرار مي دهند، متوجه اين موضوع مي شوند كه ميزان درآمد آنان با هزينه هايي كه انجام داده اند مطابقت ندارد و آن رقم بسيار كم تر از حد انتظار مي باشد. قبل از هركاري براي انجام راهكارهاي كاهش هزينه بهتر است عوامل قابل كاهش را مورد بررسي قرار دهيم. با اين روش مي توانيم به يك سري راهكارهاي كلي در مديريت كاهش هزينه هاي خود دست يابيم.

 

راهكارهاي مديريت كاهش هزينه

•    كنترل هزينه هاي جاري

اولين راهكار در مديريت كاهش هزينه نسبت به هزينه هاي روزمره شركت بي توجه نباشد. كليه فاكتور ها را نزد خود نگه داريد و دلايل خريد كالا ها را يادداشت نماييد.

طي يك دوره كاري ماهانه يا هفته اي همه هزينه هاي انجام شده را بررسي نماييد و اولويت بندي كنيد و هزينه هاي اضافي را حذف كنيد.

 

 

•    مديريت هزينه تامين منابع

بهتر است در پايان هر سال هزينه هايي كه در رابطه با تامين منابع انجام داده ايم را مورد بازبيني قرار دهيم، ليستي از تامين كنندگان خود تهيه كرده و آنها را اولويت بندي كنيم، شايد بهتر باشد اگر برخي از منابع خود را از يك تامين كننده تامين كنيم گامي در جهت كاهش هزينه ها برداشته باشيم

 

•    هميشه در بين تامين كنندگان چالش ايجاد كنيد

هيچوقت اين باور را در تامين كننده به وجود نياوريد كه شما به آنها نيازمند هستيد. حتي اگر اينطور باشد اين حالت نبايد در چهره شما نمايان شود. به تامين كنندگان منابع خود اين تذكر را بدهيد كه افراد ديگري نيز حضور دارند كه مايل به همكاري با شما هستند. در اين چالش دور از مطلب سخن نگوييد هميشه گزينه هايي را براي خود داشته باشيد كه در صورت واكنش تامين كننده بتوانيد صحبت هاي خود را عملي كنيد.

•    كنترل موجودي انبار

يكي از مهمترين عوامل هزينه هاي سازمان هزينه هاي موجود به انبارداري كالا مي باشد. هميشه كالا هايي كه در انبار نگهداري مي شوند هزينه هايي جهت نگهداري آنان بر شركت تحميل مي شود. همچنين نگهداري بيش از حد كالا در انبار موجب افت كيفيت و حتي ارزش آن خواهد شد. سعي كنيد منابع مورد نياز خود را با توجه به موجودي انبار به روز خريداري كنيد هزينه هاي ناشي از انبارداري را كاسته و هزينه هاي درحال گردش كه براي سازمان سود آور مي باشد را افزايش دهيد.

مديريت كاهش هزينه

•    حق العمل كاري

اگر لازم بود براي منابع انساني خود حقوقي مشخص در نظر نگيريد. به عنوان مدير گاهي بهتر است حقوق كاركنان را بر مبناي كاري كه انجام مي دهند در نظر بگيريد. مثلا براي آنان كارهاي به اصطلاح كنترات را در نظر بگيريد يا مبناي حقوق آنان ساعت كاري مفيد آنان در سازمان باشد.

 

•    هزينه هاي مربوط به تكنولوژي

گاهي با توجه به شرايط بازار و خروج شركت از بحران و يا توسعه كاري، شركت نياز مي داند كه تكنولوژي جديدي را به سازمان اضافه نمايد. اين كار بسيار هزينه بر خواهد بود. بهتر است به جاي خريد تكنولوژي در ابتدا آن را به صورت استيجاره اي در اختيار بگيريم زماني كه شركت به سود دهي رسيد و توليد آن محصول براي شركت توجيه داشت اقدام به خريد آن نماييم. با اين كار در صورت عدم تامين خواسته هاي ما سرمايه زيادي را از دست نداده باشيم.

 

•    ايجاد حس تعهد در كاركنان

به عنوان مدير رابطه نزديكي با كاركنان خود داشته باشيد، حرف هاي آنان را بشنويد و به خواسته هاي آنان اهميت دهيد. حسي در كاركنان خود ايجاد كنيد تا آنان شما را از خود بدانند و نسبت به كاري كه انجام مي دهند ميل و رغبت داشته باشند. اين امر بسياري از هزينه هاي سازمان را كاهش مي دهد. افزايش اعتماد به نفس كاركنان، جلوگيري از فرار در حين كار، تلاش در حفظ تكنولوژي سازمان، كاهش هزينه هاي اضافي از جمله فوايد اين كار مي باشد.

 

•    آموزش

آموزش براي كاركنان بايد به درستي صورت پذيريد، چرا كه آموزش هاي نامناسب خسارات زيانباري براي شركت به همراه خواهد داشت. كاركنان بايد نسبت به كار خود كاملا توجيه شده باشند و نقاط امن و خطرناك كار خود را بشناسند، شيوه هاي درست كار خود را بشناسند تا هزينه هاي ناشي از بي دقتي در كار را كاهش داده باشيم.

نتيجه گيري

 

با اجراي اصول كلي مديريت كاهش هزينه نه تنها هزينه هاي اضافي را در سازمان كاهش داده ايم بلكه هزينه هايي كه قبلا از اين راه از دست مي داديم به خزانه سازمان برمي گردد. به ياد داشته باشيم كاهش هزينه هاي جاري كمك شاياني به سازمان كرده و در شرايط بحراني كمك شاياني به مديريت ريسك خواهد كرد. و به دارايي هاي سازمان افزوده مي گردد. به ياد داشته باشيم كه براي هر اقدامي ابتدا بايد آن را به صورت دقيق ريشه يابي كنيم و به صورت پايه به حل آن مشكل بپردازيم

چنانچه موفق به اتمام اين مقاله در مدت زمان تخميني نشده ايد به سايت تست تندخواني مراجعه نماييد

 

خواهشمنديم با ديدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات ياري نماييد

تيم آموزشي ماهان تيموري
نويسنده: ماهان تيموري – صابر خليلي

ارائه دهنده آموزش هاي كسب و كار ، كارآفريني ، مديريت بازاريابي

 

براي دانلود PDF مقاله روي لينك زير كليك نماييد

 

با عرض پوزش تصوير فايل دانلود درست بارگذاري نشده است

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد